Bakom kulisserna på ”Söttsalt” – eller blir man kanske snabb av socker

Vissa låtar i det här projektet tar lång tid att planera och genomföra. Det kan dröja innan själva idén infinner sig, sen kan det behövas köpas eller tillverkas rekvisita, eller så behöver särskilda förutsättningar väntas in för att genomföra bildidén. Den förra bilden ”The Headless Children” var definitivt ett sådant exempel. Den bilden kom upp i bloggen nästan ett år efter att önskningen kommit in. I jämförelse med den är ”Söttsalt” en riktig spurtbild. Den kom upp på bloggen bara några veckor efter att önskningen skickades in. Den lyckades med sitt relativt enkla genomförande till och med tränga sig före i listan av planerade bilder.

Rekvisita var den här gången inga svårigheter. Jag är inte godis-typen så det var lite roligt att få springa runt bland godishyllorna och istället välja godisar efter färg och form. Några sorter visste jag redan när idén föddes att jag ville ha med. På den handskrivna lappen med bildidén står det: ”Salta sillar, nappar i olika färger, hallonbåtar, lakritsbåtar”. Jag ville ha så många olika sorters färg som möjligt men också olika former och strukturer. Och det skulle såklart finnas godisar i både sött och salt.

Att ha godiset upplagt på prydliga rader var redan från början en del av bildidén. Visst hade det kunnat vara en närbild på en hög med godis men det kändes som att det är gjort så många gånger förut och jag ville ge godisets form en mer framträdande roll.
Jag använde ett stort akvarellpapper som underlag och började med hjälp en ev linjal lägga godisar på rad.

Det var ganska pilligt att både få dem att ligga rakt och att inte första föregående rad när jag lade nästa. Vissa sorter av godiset hade dessutom en tendens att vicka eller rulla så där var utmaningen extra stor att få dem på rätt plats.

Jag fyllde arket men flyttade sedan om ett par rader för att få bättre balans mellan mörkt och ljust i bilden. Själva bilden tog jag sen men kameran på stativ rakt ovanifrån och belyste med två blixtar för att få ett jämnt ljus över hela bilden. Jag försökte undvika skuggor men samtidigt ville jag inte få bilden allt för platt och verkligen visa godisets olika form.
Även under efterbearbetningen av bilden låg fokusen på att få fram färgerna, formerna och strukturerna så mycket som möjligt.

Kerstin Skrivet av:

En kommentar

  1. Barbro Westeson
    april 8, 2018
    Reply

    Jag förstår att det inte kan ha varit lätt att få t.ex. minikulor att ligga still och dessutom
    borde ju risken varit stor att de hamnat i munnen!
    Resultatet av ”godispillrandet” är ljuvligt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *